USEIN KYSYTYT KYSYMYKSET

1. Miksi sisältömarkkinointi?
 
Sisältömarkkinointi on yksinkertaisimmillaan asiakkaan auttamista. Se on markkinoinnin muoto, jossa pyritään erimuotoisilla sisällöillä tuottamaan asiakkaalle a. lisäarvoa b. helppoutta ostoprosessissa sekä c. ensiluokkaista asiakaspalvelua. Sisältömarkkinointi auttaa myös orgaanisessa hakukonesijoituksessa ja monikanavaisesti toteutettuna kasvattaa näkyvyyttäsi. Sisältömarkkinointi on tapa viestiä yrityksesi vahvuuksista ja persoonasta tekstin, äänen, videoiden ja kuvien kera mahdollisimman informoivalla ja yleensä vähän rennollakin otteella. 

 
2. Miksi sisältöihin tarvitaan apua?
 
Vaikka henkilökunta tuntee yrityksen parhaiten, se elää joskus jopa liian lähellä päivittäistä toimintaa. Sisältöjä lähdetään kehittämään usein omasta eikä asiakkaan näkökulmasta - vaarana on, että ilman neutraalia ulkopuolista näkökulmaa sisällöt jäävät organisaatiojargoniksi ja näköalaltaan suppeaksi. Myös helpostiymmärrettävän ja kieliopillisesti oikean tekstin tuottaminen mielenkiintoiseen muotoon tuottaa monille ongelmia. 
 
3. Pitääkö jokaisessa somekanavassa olla mukana?
 
Ei pidä. Yritysten kannattaa olla niissä sosiaalisen median kanavissa, joissa omat asiakkaat ovat, ja minkä kanavien käyttötarkoitus tuo esille yrityksen vahvuuksia. On aina parempi hallita hienosti 1-2 kanavaa kuin yrittää räpiköidä 4:ssä eri kanavassa. Usein unohdetaan että sosiaalisen median kanavat ovat laaja käsite, sosiaalista mediaa ovat mm. Whatsapp, Tripadvisor, ja muut erilaiset sovellukset.
 
4. Miten välitän yrityksestä mielenkiintoisen mielikuvan?
 
Tärkeintä on tarinallistaa ja henkilökohtaistaa. Mikään yritys ei ole niin mielenkiintoinen, kuin itse ihmiset sen sisällä. Markkinointiviestinnän tulee olla tasapainossa informatiivista ja hyödyllistä sisältöä, persoonallista yrityskulttuurisisältöä sekä tarvittava aste kantaaottavuutta. Hajuton, mauton ja epärelevantti yritys ei kiinnosta ketään. Avoimuus vaatii rohkeutta, mutta jos aidosti luotat henkilökuntaasi sekä palvelusi tai tuotteesi laatuun, avoimuus ei ole ongelma. 
 
5. Onko konsultointi aina kallista?
 
Ei ole, mutta ei ilmaistakaan. Konsultointi-sana nostattaa monen verenpainetta automaattisesti ja siitä herää mielikuvat 300€ tuntihinnoista - näin se ei kuitenkaan Sereinillä ole. Kutsunkin sitä itse mielummin neuvonnaksi. Neuvontaa voin tarjota aina yhdestä 60min sessiosta säännöllisesti toistuviin ja pitkäaikaisiinkin sopimuksiin. 
 
6. Olenko myös graafinen suunnittelija?
 
En ole. Mutta verkostooni kuuluu monia taitavia, erityylisiä graafikkoja, joiden kanssa teen säännöllistä yhteistyötä. Visualistina ja projektipäällikkönä autan mielelläni asiakastani kuvailemaan ja rakentamaan haluttua visuaalista ilmettä ja välitän toiveet verkostojeni graafikoille. Voit toki myös käyttää omaa luottograafikkoasi, vaikka ostaisit minulta muita palveluita. Verkostostani löytyy myös muita eri osa-alueiden ammattilaisia kuten valokuvaajia.