Tehokasta konsultointia

Höttöä vai helmeä?

Konsultointi on sanana joillekin jo itsessään punainen vaate; sen voi mieltää pumpulinpehmeäksi liibalaabaksi, jossa käytetään hienoja sanoja ja kuvioita, jotka eivät kerro mitään. Monella palveluntarjoajalla tuo on juuri sitä mitä saatkin.

Konsulointi on kirjaimellisesti ulkopuolisen asiantuntijan antamaa neuvoa ja ohjausta, jolla tavoitellaan tiettyä tavoitetta. Usein palkataan ensin konsultti ja sitten pohditaan mikä se tavoite oikeastaan edes olisi. Konsultointi vaatii energiaa ja henkistä pääomaa sekä sen antajalta että vastaanottajalta. Jos asiakas pyrkii salaamaan yritystänsä koskevia tietoja ja sokerikuorruttamaan tilannetta, ei konsulttikaan pysty tarjoamaan konkreettisia apukeinoja. Toisaalta, jos konsultti itse ei ole kiinnostunut ns. dig deep eli kaivamaan syvälle toimintaan on toimenpide turhaa. Koko markkinointikonsultoinnin idea on ottaa rinkiin ulkopuolinen henkilö, joka näkee yrityksesi eri tavalla kuin toiminnassa vuosia mukana olleet. Teille itsestäänselvät asiat ja rutiinit voivat tuntua ulkopuoliselle (ja potentiaaliselle asiakkaalle) todella oudoilta. Myös prosessien viilaaminen kuuluu hyvän konsultin työhön, olipa prosesseissa sitten kyse tuotannosta, myyntiprosessista, asiakaspalveluprosessista tai sisäisistä asioista.

Taitava konsultti hallitsee ympäristöään ja kykenee tuottamaan uusia ideoita ja tehokkaampi tapoja tekemiseen. Tehtävänäni on luoda uutta intoa ja luottoa parempaan niin, että kyseiset haaveet ja tavoitteet oikeast saavutetaan. Tämän takia realistisesti saavutettavan tavoitteen valinta on todella tärkeää. Hyvä konsultointi ei tuhlaa kummankaan osapuolen aikaa, vaan antaa molemmille jotakin rahanarvoista.

Tehokas konsultaatio sisältää ainakin näitä asioita;

  1. Viesintä ja luottamus on molemminpuolista
  2. Konsultaation tavoite on selvä sekä asiakkaalle että palveluntarjoajalle
  3. Konsultaatiolle asetetaan selkeät mittarit, tavoitteet ja aikarajoitteet, joita peilataan jälkikäteen
  4. Konsultaatio tuottaa muutoksia sekä ajatuksen että tekemisen tasolla
  5. Konsultaation tuottamat muutokset ovat pitkäaikaisia, eikä niitä unohdeta seuraavana päivänä

Markkinointikonsultointi voi auttaa yritystäsi ainakin näissä asioissa:

  1. Tuomaan johdonmukaisuutta, yhdenmukaisuutta ja suunnitelmallisuutta markkinoinnin toteuttamiseen
  2. Selkeyttämään eri segmenttejä ja heidän tarpeitaan
  3. Tehostamaan nopeaa ja laadukasta asiakaspalvelua ja myyntiä
  4. Valitsemaan kustannustehokkaimmat ja vaikuttavimmat markkinointikanavat
  5. Tuoda sinulle tuen ja avun tunnetta silloin kun sitä tarvitset.