Priorisointi

Kuten monen muunkin, myös minun uudenvuoden lupaukseeni sisältyy useampien kirjojen lukeminen. Tämän vuoden "urakan" olen aloittanut Gary Kellerin jo pieneksi klassikoksi muodostuneesta The One Thing- the surprisingly simple truth behind extraordinary results-kirjasta. Harvoille tulee yllätyksenä että tärkeisiin asioihin keskittyminen parantaa onnistumisen mahdollisuuksia, mutta simppelistä lähtökohdasta huolimatta kirjalla on paljon annettavaa. Myönnettäkööt rehellisesti, että vielä en ole kirjaa ihan loppuun lukenut. Monet ajatukset ovat kuitenkin jo jääneet mylläämään mieleeni ja huomaan töitä tehdessä käyväni muutaman sekunnin priorisointikeskustelun päässäni ennen uuden tehtävän aloittamista: onko tämä The One Thing - tämäkö on se asia, joka nyt on tärkein toteuttaa? Kirjassa on lause:

"Achievers always work from a clear sense on priority".

Toden totta, menestyneimmät yrittäjät, urheilijat ja aatteidensa kannattajat ovat nostaneet Sen Yhden tärkeän jutun prioriteetikseen ja keskittäneet suurimman osan voimavaroistaan juuri sen tavoitteen saavuttamiseen - usein muidenkin asioiden kustannuksella. 

Priorisointi

Usein pohdinkin itse, onko sillä väliä jos asia x jää tekemättä tai se lykkääntyy? Onko se oikeasti tärkeää yritystoimintani kannalta vai epätoivoista näpertelyä jolla todistan itselleni olleeni ahkera, aktiivinen tai tuottava? 

80-20

Priorisoinnin jalo taito on mielestäni yksi tärkeimmistä taidoista nykyajan työelämässä sillä se ei pelkästään heijastu nykyisten työtehtävien priorisointiin vaan myös kykyyn priorisoida niitä taitoja, joita itsessä tulee kehittää pysyäkseen mukana kelkassa - better yet, olla polunraivaajana.

80-20- Pareton periaate on tuttua huttua, mutta silti siitä lukiessa kirjasta syvennyin ajatukseen taas uudelleen. Pointti siitä, että 20% toimistasi tai vaivannäöstäsi tuottaa 80% tuloksista pitää varmasti paikkansa minunkin tapauksessa. Oraakkelipallo siitä, mitkä ne 20% tärkeitä tehtäviä, asiakkaita tai ideoita ovat, olisi arvokasta kauppatavaraa. Sillä välin täytyy kuitenkin nojautua omaan mututuntumaan, sekä asiakaspalautteeseen ja rankkaan yritystoiminnan analysointiin. Mitkä toimenpiteet, kampanjat, ideat ja asiakastyypit ovat tähän mennessä tuoneet eniten hyötyä? Miten niitä voisi tunnistaa ja moninkertaistaa?

Hyötyä ei voi mitata kuitenkaan pelkästään rahassa. Hyöty on se tavoite, jonka olet itsellesi asettanut. Jos tavoite on rikkaus -  mittaa ihmeessä rahassa, mieluiten CLV:nä (Customer Lifetime Value) eli asiakkaan koko elinkaaren arvona, ei pelkästään ensimmäisen ostoksen arvona. Jos tavoitteesi on kuitenkin viedä yritystoimintaa vaikkapa tiettyyn suuntaan palveluntarjonnan kautta, tai profiloitua tietylle erityisalalle, saattaa pitkässä juoksussa olla kannattavampaa ottaa kerran pari turpaan katteiden kannalta, jos kyseiset projektit vievät sinua kuitenkin lähemmäs lopullista tavoitettasi. 

Valitse kuitenkin tavoitteessi, se yksi The One Thing. Tavoitteesi mukaan priorisoit ne harvat toimenpiteet, jotka vievät sinua kohti tavoitetta ja toteutat ne yksitellen priorisointijärjestyksessä. Älä yritä tehdä niitä samanaikaisesti vaan aseta ne tärkeysjärjestykseen ja lähde nakuttamaan. Sillä kirjankin mukaan, multitaskaus "is merely the opportunity to screw up more than one thing at a time".