Paniikki bisneksessä – koronaviruksen vaikutukset liiketoimintaan

Myynti pysähtyi - mitä nyt?

On sanomattakin selvää, että tällä hetkellä tärkeintä on keskittyä ihmisten terveyteen ja hyvinvointiin, sekä terveydenhuollon kestävyyteen. Koska en kuitenkaan ole terveydenhuollon ammattilainen, koen parhaaksi pysyä omalla kaistallani ja käsitellä Covid-19 virukseen liittyviä vaikutuksia koskien liiketoimintaa, markkinointia ja yrittäjyyttä. 

Epidemiat, luonnonkatastrofit ja monet muut mullistukset vaikuttavat aina myös taloudellisesti. Epävarmuus heiluttaa pörssejä, finanssisektoria, yrittäjiä, yrityksiä ja kuluttajia. Taloudellisen epävarmuuden edessä tuntuu luonnolliselta painaa paniikkijarrua ja laittaa kaikki markkinointisijoitukset ja yrityksen kehittämiseen liittyvät projektit jäihin. Tunnetusti markkinointi on usein ensimmäinen säästökohde - tuntuuhan se helpommalta säästää vaikkapa mainosbudjeteista tai IT-hankkeista kun lomauttaa henkilökuntaa tai luopua saavutetuista eduista. On kuitenkin nurinkurista säästää taantumassa siitä asiasta, joka tuottaa lisämyyntiä ja kilisevää kassaan. 

Stopping advertising to save money is like stopping your watch to save time.

-Henry Ford

Yritykset, joilla "kriisi" rajoittuu vain vallalla olevaan epidemiaan, kannattaa pohtia erityisen tarkkaan, painaako sitä jarrua vai ei. Taloudellisen epävarmuuden aikana paniikkijarrun painaminen varmistaa ainakin yhden asian; taloudellinen epävarmuus jatkuu tarvittua pidempään. Sillä välin kun "kriisi" koettelee kilpailijoita ja puhelimet ja sähköpostit hiljenevät tilauksista on nimenomaan sitä kaivattua aikaa tehdä yrityksen sisäistä kehitystyötä ja kehittää markkinointia. Kun varmuus taas palautuu markkinoille, on yritys valmiissa iskukunnossa ja kilpailijoiden edellä, jotka vasta käynnistelevät uudelleen jäädyttämiään projekteja ja hankkeita. 

Markkinointi on aina sijoitus ja kuten pörssissä, silloin kun kurssit ovat alhaalla, usein kannattaa ostaa. Kun muut jäähdyttelevät, teidän kannattaa painaa päälle. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustilanne on kaikessa surullisuudessaan myös mahdollisuus; mahdollisuus testata yrityksen resilienssiä ja sopeutumiskykyä. 

Pysytään kaikki mahdollisimman terveinä, ja yritetään osaltamme välttää paniikin lietsomista. On tärkeää ottaa käyttöön epidemiaa rajaavia toimenpiteitä, mutta samalla ei kannata pysäyttää koko liiketoimintaa. Eteenpäin, sanoi mummo lumessa.