Rakkaudesta lajiin

Asiakkaat, perheeni ja tuttuni usein kysyvät; ”miten ihmeessä jaksat vaan somettaa ja kirjoittaa – ja vielä muiden puolesta?!”. Yritän usein selittää jotakin seuraavanlaista:

– en vain ”someta” ja ”kirjoita”, vaan jokaisella toimenpiteellä on jokin tarkkaan harkittu päätösprosessi takana, josta on yhdessä sovittu asiakkaan kanssa
– ”vaan somettaminen” tuottaa tällä hetkellä yksityishenkilöille ja yrityksille valtavia rahavirtoja ja silmäpareja
– asiakasyritysten toiminnan kehittäminen on intohimoni, työni sekä leipäni lähde
– eri sisältömarkkinointiratkaisujen kehittäminen, toteuttaminen ja testaaminen on yksinkertaisesti todella mielenkiintoista minulle
– tekemällä oppii

Ehkä yksi parhaimmista hetkistä uuden asiakasuhteen alussa on se, kun (jos) pääsee kurkistamaan yrityksen Google Analyticsiin. Jos matikkanerolle upouuden yhtälön ratkaisu on kiksejä herättävä prosessi, on tämä minulle sama. Muita ihania hetkiä ovat uuden asiakkaan kanssa tapaaminen ensimmäistä kertaa, koulutusten pitäminen jossa asiakas hihkuu ilosta uudesta oppineestaan, sekä kiitosviestit onnistuneesta yhteistyöstä ja sen jatkosta myös tulevaisuudessa. Ennen kaikkea iloa herättää hetket, joissa pääsee ikäänkuin asiakkaan ihon alle, ja näkee jo välittömästi tai välillisesti ongelmakohdat ja niiden ratkaisut.
Mikä siis motivoi omaan ja muiden yritysten kehittämiseen ja markkinointiviestinnän tuottamiseen: rakkaus lajiin. Yritysten ja markkinointiviestinnän kehittäminen on sama kuin mikä tahansa laji; koskaan et ole valmis. Aina joku voi tulla takavasemmalta ohi, aina joku voi tehdä paremmin, jaksaa enemmän tai vetää fiksummin. Harjoittelutekniikaa ja kisasuoritusta treenataan vuosia, eikä optimitulosta koskaan saavuteta yksin. Säännöllinen harjoittelu, uuden omaksumiskyky, monipuolinen osaaminen sekä oikea asenne ja tahto voittaa ovat ydintekijöitä. Asiaankuuluvilla välineillä voidaan tehoa parantaa ja kykyä maksimoida, mutta juoksutossut eivät ole pääasia.
Saitko urheilu-metaforasta jo tarpeeksi?

KERTA KIELLON PÄÄLLE: niin markkinointiviestinnässä kuin urheilussakin tärkeää on, ettei anna häviöiden lannistaa vaan ottaa ne motivaattorina tulevaa kehitystä varten. Voittajat mitataan niissä, jotka kerta toisensa jälkeen kääntävät haasteet voimavaroiksi.
Mikä on sinun lajisi? Mikä saa sykkeesi nousemaan ja minkä parissa ajankulu unohtuu? Työ ei ole aina hauskaa, ei sen kuulukaan olla – on kuitenkin tärkeää että jokaisen työstä löytyy edes joskus se hetki, joka muistuttaa: tämän takia aloitin lajin aikanaan.

#metaforayliannostus