Identiteetti

Identiteetillä voidaan viitata lukemattomiin asioihin ja osa-alueisiin ihmisen elämässä kuten työidentiteettiin, seksuaali-identiteettiin, identiteettiin perheen jäsenenä tai uskontokunnan jäsenenä. Nyt haluan kuitenkin keskustella identiteetistä omaa nimeä kohtaan ja sen kautta työ-minään. Satuin menemään naimisiin n. 1,5 viikkoa sitten 20.5.2017. Tämä oli päivä, jolloin tapahtui jotakin odotettua, onnellista ja ihanaa. Omasta ja yhteisestä päätöksestämme päätin myös, että sinä päivänä tapahtuu jotakin muutakin; en ole enää Netta Soininen. Viimeiset 1,5 viikkoa olen ollut Netta Arola, vaikka se ei olekaan vielä ihan aivoihin iskostunut. Don’t get me wrong, halusin ottaa puolisoni nimen, tämä oli minulle selvää jo kauan ennen häitä. Häihin johtaneet kuukaudet ja viikot ainoat pelkoni koskivat lähinnä sitä, kaadunko alttarilla tai tiputanko ruokaa ensimmäisellä suupalalla vaalealle mekolleni. Sen lisäksi minua jännitti omaksua uusi nimi – uusi identiteetti. Erityisesti yrittäjänä minulla oli persiissä pelko siitä, etteivät vanhat kontaktit löydä minua tai uudet osaa etsiä. Kuulostanko tutuillekin liideille vieraalta ja täten kaukaiselta? Ja pitäähän ne uudet käyntikortitkin tilata ja tiedot päivittää 150 miljoonaan sosiaalisen median tiliin ja sähköposteihin.
Lähdinkin samalla ajattelemaan, mikä oikeasti määrittää identiteettini ja olemattoman henkilöbrändini? Nuoresta iästäni ja lyhyehköstä urastani huolimatta jokainen yrittäjä voi varmasti samaistua tähän pohdintaan. Ovatko kaikki saavutukseni entisellä nimelläni nyt tehty tyhjäksi? Vai onko tämä alku jollekin uudelle ja mahtavalle ”minälle”. Samalla myös pohdin, että onhan tämä aika makea tilaisuus ei niinkään aloittaa tyhjältä pöydältä ja ”alusta”, mutta kuitenkin jotenkin tuoreesti ja uudella kulmalla.
Henkilöbrändini on jokin vaikutelma ja fiilis, jonka jätän ihmisiin ja organisaatioihin, joihin tutustun ja joiden kanssa teen yhteistyötä. Se on ensivaikutelma, jonka annan uusille liideille ja tuttavuuden aste ja yhteistyön syvyys, joka minulla on jo vanhojen yhteistyökumppaneiden kanssa. Vaikka he tuntevatkin minut jollakin nimellä, koen että he tuntevat minut ennen kaikkea ihan vaan Nettana. Ihmisenä, joka pyrkii palvelemaan mahdollisimman hyvin ja tuottamaan mahdollisimman paljon lisäarvoa. Selvää on se, että epävarmuuden iskiessä täytyy heittää muutama inspiroiva lainaus, jotka kliseisestä tuoksustaan huolimatta auttoivat minua taas ymmärtämään sen, että loppujen lopuksi sillä uudella nimellä ei ole kauheasti väliä. Totun siihenkin varmasti suhteellisen nopeasti ja pian jo koen sen omaksi uudeksi työ-minäksi. Vielä kun keksisi sosiaaliseen mediaan ja sähköposteihin uudet käyttäjänimet, kun kaikki hyvät on jo varattu. Ehdotuksia otetaan vastaan!