Haastattelussa Katri Haavisto – ajatuksia yrityksen visuaalisesta viestinnästä ja valokuvaamisesta

Kaikki artikkelin kuvat: Katri Haavisto

Haastattelussa tässä kirjoituksessa ammattivalokuvaaja Katri Haavisto (Yrityskuvaukset: LempiVisions & Henkilökuvaukset: Katri Haavisto Photography)

Mitä visuaalisuus merkitsee sinulle?

Suurin osa ihmisistä on visuaalisia siltä tavalta, jolla oppivat ja havainnoivat maailmaa, niin myös minä. Se, että asiat ovat visuaalisesti hyvän näköisiä, luo mieleeni järjestystä sekä ruokkii omaa luovuutta. Visuaalisilla ärsykkeillä on kova vetovoima, joten ei ihme että kuvien ja videoiden merkitys kasvaa koko ajan. Kuvilla voi kertoa tarinaa, luoda mielikuvia ja rakentaa brändiä. Olen vahvasti sitä mieltä, että ilman hyviä kuvia, ei synny myyntiä. Asiakkaat eivät kiinnostu yrityksestäsi tai tuotteistasi, elleivät kuvat puhuttele heitä. Persoonattomat tuotekuvat eivät inspiroi asiakasta, eivätkä kuvapankkikuvat eivät puhu sinun brändisi kieltä.   

Miten päädyit valokuvauksen pariin ja lopulta valokuvausyrittäjäksi?

Kun odotin toista lastani, aloitin blogin kirjoittamisen – kaipasin äitiyslomalle jotakin omaa, jonkun projektin jossa saisin kehittyä. Aloin siis tavoitteellisesti valokuvaamaan blogiani varten, ja pyrin kehittymään koko ajan. Minulla oli valtava palo saada vaikuttavia kuvia ja opiskelinkin valokuvaamisen tekniikkaa tuntikausia selaten oppaita, videoita, nettisivuja. Parhaiten kuitenkin oppii vain kuvaamalla paljon. Blogi oli minulle tärkeä ilmaisukanava ja sitä kautta pikkuhiljaa aloin saada valokuvauskyselyjä – jossain vaiheessa kyselyjä tuli niin paljon, että aloin pohtia uraa valokuvauksen parissa. Äitiyslomani jälkeen palasin kuitenkin palkkatyöhöni markkinoinnin ja myynnin kouluttajana, mutta haaveilin edelleen valokuvausyrittämisestä. Avasin nettisivut ja tein valokuvauskeikkoja sivutoimisena yrittäjänä kunnes syksyllä 2017 päätin kokeilla siipiäni ja lähteä opintovapaan kautta yrittäjäksi.

 Teet paljon henkilökuvauksia mm. hääpareille ja perheille, mutta sen lisäksi olet aktiivisesti mukana myös kehittämässä yritysten markkinointiviestintää myyvien kuvien kautta. Mitä onnistuneet kuvat ja visuaalinen kokonaisuus parhaimmillaan antavat yritykselle?

Parhaimmillaan onnistunut visuaalinen viestintä lunastaa odotukset niin, että viestintä ja brändi heijastavat samaa fiilistä kuin itse tuote tai palvelu. Silloin viestintä on ollut onnistunutta, ja asiakas kokee että yritys ja tuote/palvelu sopivat hänen elämäntyyliinsä.

 Kuvat ovat todella tärkeä keino brändin rakentamisessa yhtenäiseksi ja omaa kohderyhmää puhuttelevaksi. Mielestäni selkeä ja yhtenäinen visuaalinen viestintä tekee yrityksestä asiakkaalle uskottavan ja selkeän; asiakas tietää mitä on odotettavissa.

Lisäksi, ei riitä, että on jonkinmoiset kotisivut, vaan liitän vahvasti sosiaalisen median tähän yhteyteen – pitää olla jokin aktiivinen paikka, jossa niillä vaikuttavilla kuvilla voi pysyä asiakkaiden lähellä. Ajattele, miten asiakkaat löytävät sinut? Jos heillä on mielessä selkeä tarve, he todennäköisesti googlettavat. Mikäli nettisivusi on hyvin hakukoneoptimoitu ja asiakas on osannut asettaa hakusanansa hyvin, sivusi saattaa nousta esiin - hienoa! Usein asiakkaalla ei kuitenkaan ole akuuttia tarvetta mielessä, vaan yritysten pitää herättää niitä tarpeita. Mistä me silloin saamme ihmiset tavoitettua? Sosiaalisesta mediasta, kunhan olemme löytäneet siellä oman äänemme ja tavoittaneet kohderyhmämme ehyellä visuaalisella viestinnällä. Ja kun vihdoin saamme asiakkaan kiinni ja hän klikkaa kuvan myötä nettisivuille, tulisi niiden lunastaa odotukset. Nettisivujen ja sosiaalisessa mediassa läsnäolon yhtenäisyys on asia, jota pitäisi ehdottomasti tavoitella, mutta johon ei aina tahdota löytää riittävästi resursseja. 

Minkälaisia sudenkuoppia näet yritysten visuaalisessa viestinnässä? Miten niitä voitaisiin kehittää?

Monissa yrityksissä visuaalinen viestintä on jäänyt vähän paitsioon, ja valokuvia saatetaan jopa pitää vähän pakollisena pahana. Henkilökunta raahataan parin vuoden välein uusiin naamakuviin ja verkkokaupat vuorataan valkotaustaisilla fiiliksettömillä tuotekuvilla. Mielestäni kuvien pitäisi ennen kaikkea aina kertoa tarinaa, virittää tunteita tai herättää ajatuksia. Esimerkiksi verkkokaupassa olisi hyvä olla valkotaustaisten, informatiivisten perus tuotekuvien lisäksi sellaisia kuvia, joissa tuote näkyy käytössä tai käyttöympäristössä. Silloin asiakas hahmottaa sen paremmin, kokee tarpeen ja ostaa todennäköisemmin.

Samalla tavalla palveluja voi visualisoida – asiakkaan on helpompi ymmärtää kokonaisuus, nähdä mihin tarpeeseen palvelu vastaa ja kokea tarvitsevansa sitä. Tämän takia kuvaan aina miljöössä tai rakennan kuvausympäristön varta vasten - valkotaustaiset studiokuvat eivät ole minun juttuni.

Monet luulevat, että kuvat vain syntyvät itsestään, mutta ne vaativat paljon suunnittelua ja miettimistä. Myyvää kuvaa varten pitää pohtia, mitä kuvalla tavoitellaan ja sen jälkeen mietitään, miten se tuodaan esille kuvassa eli minkälainen kuvausympäristö tarvitsee olla ja miten tilanne stailataan ja kuvataan kohderyhmä huomioiden. Joskus saatetaan ajatella, ettei kuvauksia tarvitse ”rakentaa” vaan ilmestytään vain paikalle ja räpsitään pari kuvaa, mutta ei se ole niin yksinkertaista.

Mitä vinkkejä sinulla olisi yrittäjille liittyen valokuvaamiseen?

Suosittelen luonnollisesti ammattivalokuvaajan käyttämistä, mutta ymmärrän, että jokaista hetkeä varten ei voi käyttää ammattiapua. Esimerkiksi sosiaaliseen mediaan voi tarvita kuvia useammin, kuin mitä on ammattikuvaajan kanssa otettu (huolehdi silloinkin yhtenäisyydestä kuvien tyylissä). Muutamalla pienellä vinkillä pääsee jo mukavasti alkuun kuvien kanssa:

  1. Tarkista aina kuvan tausta, onko kuvattavan kohteen (tavara/ihminen) taustalla levottomia muotoja tai värejä – tee pikasiivous tai kuvaa kohde lähempää. Pohdi, minkälainen tausta sopii kuvan luomaan viestiin.
  2. Kaiken ei tarvitse näkyä kuvassa kokonaan. Usein kohde asetellaan keskelle ruutua, vaikka monesti olisi visuaalisesti paljon houkuttelevampaa sommitella kuva muutoin. Monissa tapauksissa tuotteen käyttötarkoitus tulee myös selkeästi esille, vaikka se ei näkyisikään kokonaan kuvassa.
  3. Vaihda perspektiiviä. Usein kuvataan omien silmien tasolta, mutta mielenkiintoisempia kuvia saa aikaan, kun kohdetta kuvataan epätyypillisestä kuvakulmasta. Kokeile myös mennä rohkeasti lähemmäs eli rajaa tiiviimmin.
  4. Käytä hyödyksi elektroniikan mahdollisuudet. Tavallisten älypuhelimien kameroissakin saa yleensä näyttöä napauttamalla tarkennettua haluamaansa kohtaan, jolloin tausta saattaa vähän sumentua. Samoin kirkkautta tai tummuutta pystyy usein säätämään jo kuvatessa.

Mitä vinkkejä sinulla olisi ylipäätään yrittäjille?

Ensimmäinen vinkkini on, että uskaltaa oikeasti yrittää. Jos jotakin tekee vain sivutoimisesti, on todella vaikea arvioida sitä, onko siitä kokopäiväiseksi elannoksi. Sivutoimisena ei pysty panostamaan aikaa eikä aivokapasiteettia työhön ja markkinointiin niin paljoa, kuin päätoimisen yrityksen kehittämiseen vaaditaan. Toinen olennainen juttu, on hinnoittelu. Itse astuin sen kanssa aluksi harhaan, mutta järkevä hinnoittelu jo alkuun olisi tosi tärkeää, sillä hintojen nostaminen järkevälle tasolle myöhemmin voi olla vaikeaa. Hankalaa hinnoittelun ymmärtämisessä minulle oli kaikki muu työ, kuin itse kuvaustilanne. Esimerkiksi kahden tunnin valokuvauskeikka on minulle yhteensä helposti 5-6h kokonaistyö, sillä itse kuvauksen lisäksi aikaa menee kuvauksen suunnitteluun, sähköpostiviestintään, matkustamiseen, sekä ennen kaikkea kuvien editointiin.

Lisäksi oli vaikea hahmottaa, miten kaikki kulut (mm. Yel ja muut vakuutukset, kuvauskalusto ja tietokoneet sekä ohjelmistot, markkinointi, palaverit, matkat) ja verot (alv ja ennakkoverot) tulisi jyvittää kuvaushintoihin. Niin ja pitäisi lomaakin itselleen tienata, nyt kun sitä ei enää kukaan muu maksa! Jos vaihtaa palkkatyöstä yrittäjyyteen, täytyy muistaa ettei ikinä vertaa tunti-/tai kuukausipalkkaa yrityksen laskutustarpeeseen tai hinnoittelun perusteeksi, sillä ne asiat ovat kaukana toisistaan. Laskutuksen pitää olla helposti tuplat, jotta käteen jäävä palkka pysyisi samana. Tähän palkkatyöstä saatavaan tuntipalkkaan myös moni kuluttaja voi sortua arvioidessaan hintoja.

Tämä on kyllä ollut mielenkiintoinen polku jo tähän asti… Koko ajan opin uutta yrittämisestä ja oman itsensä johtamisesta. Itselleni haastavinta on kokonaisuuden hallinta ja aikataulutus. Keväällä otin tavoitteeksi kehittyä ajanhallinnan suhteen ja nyt olenkin paremmin oppinut varaamaan aikaa kuvien käsittelyyn ja siihen muuhun työhön. Kannattaa olla myös armollinen itselleen eikä ajatella tekevänsä ja saavuttavansa kaikkea heti, tässä ja nyt. Määrätietoisin askelin eteenpäin, koska pienistä oikeista valinnoista ne suuretkin polut muovautuvat.

______________________

Suuret kiitokset Katrille haastattelusta ja vinkeistä! Visuaalinen viestintä on todellakin tärkeä osa muuta markkinointiviestintää ja kuvien kautta on helppo välittää tunteita ja fiiliksiä, jos kuviin ollaan valmiita panostamaan. Kaikista suurin virhe markkinointiviestinnässä ei ole jonkun suututtaminen vaan se, ettei oma markkinointiviestintä herätä mitään tunteita kenessäkään.  Visuaalisuuden merkitys kasvaa jatkuvasti, sillä sisältötulvassa erottautuminen on koko ajan vain vaikeampaa. Pohdi siis tarkkaan minkälaisia visuaalisia elementtejä haluat esitellä ideaalikohderyhmällesi ja miten saavutat halutun fiiliksen.

Katrin vinkki kaikille yrittäjille, erityisesti luovilla aloilla työskenteleville on Nani Härkösen Luovia Podcast https://naniannette.fi/luovia/ , josta Katri on saanut hyviä ajatuksia mm. yrittäjyyteen, ajanhallintaan, hinnoitteluun ja viestintään.