Elämyksellisyys

Elämyksellisyys voidaan käsittää monella eri tavalla; elämyksellisyys elämässä, palveluntarjoajana, tai vaikkapa palvelun kuluttajana. Missä sinä viimeksi kohtasit hyvin toteutettua elämyksellisyyttä? Entä koska se viimeksi motivoi sinua tekemään ostopäätöksen tai konkreettisen muutoksen elämässäsi? Elämyksellisyydestä ja ns. elämysshoppailusta puhutaan nykyään paljon. Shoppailusta on tullut joillekkin harrastus, elämäntapa ja keino ajanviettämiseen. Monelle naishenkilölle varmasti on myös tuttua terapiashoppailu - uusi kynsilakka, huulipuna tai ylihintainen kahvi voi helpottaa ryppyjä elämässä hetkellisesti.
Koska samat tuotteet saa netistäkin, kivijalkaliikkeessä käynnin tulisi tuottaa jotakin lisäarvoa verkkokauppaan verrattuna. Monelle tämä lisäarvo on tunnelma, musiikki, tuoksut ja visuaalisuus yhdistettynä aktiiviseen palveluun. Ongelmiin törmätään, jos yritys ei kykene tuottamaan mitään lisäarvoa kivijalkaliikkeessä verrattuna verkkokauppaan - olipa se verkkokauppa oma, tai toisen toimijan. Se, onko kivijalkaliikkeistä tulossa paljon kohkattuna showroom-tyyppisiä tiloja, jossa tuotteita vaan hipelöidään ja fiilistellään ja jätetään ostotapahtuma verkkoon, on kaksipiippuinen asia. Huomioon tulee myös ottaa ns. vastaliikkeet, joissa tarkoituksen mukaisesti suositaan kivijalkaliikkeitä. On turha nähdä showroom- tyyppistä vaeltelua huonona juttuna ja yhteiskunnan murentavana sekä yrittäjiä sortavana muutoksena, jos kuitenkin itse vain makaa tulilinjalla tekemättä mitään. Sen sijaan voisi panostaa siihen, että showroomailu päätyisi Sinun verkkokauppaasi, tai että myymäläsi tuottaisi jotakin sellaista lisäarvoa joka motivoi asiakkaita ostamaan jo liikkeessäsi.